Let ZERO-G by se neuskutečnil bez příslušníků 26. pluku velení, řízení a průzkumu

d
  • 31.3.2025
  • Lucie Machorková

Stanoviště zabezpečení letových provozních služeb a 261. středisko řízení a uvědomování - dvě důležité součásti pluku, které přispěli 30. března 2025 k úspěšnému průběhu beztížného letu "Zero-G".

Příslušníci stanoviště z IATCC Jeneč naplánovali a aktivovali omezený prostor LKTRA99 pro parabolický let ZERO G, samotné řízení letového provozu, a tím i komunikaci s kokpitem speciálně upraveného letounu Airbus A310, pak měli na starosti vojenští řídící letového provozu z 261. střediska řízení a uvědomování ve Staré Boleslavi.

A co vlastně je let "Zero-G", nebo také parabolický let? Je to nejvěrnější způsob, jak si bez cestování až do vesmíru vyzkoušet to stejné, co zažívají astronauti na oběžné dráze – stav beztíže. Aby tento pocit vznikl, musí se tělo dostat do volného pádu. Na oběžné dráze je tento pád neustálý, ale v pozemských podmínkách je délka jeho trvání závislá na zařízení, které vaše padání bezpečně zastaví. A zde přichází na řadu letadlo. Nejdéle tak lze stav beztíže navodit při letadlem prováděných parabolických manévrech, během kterých letadlo funguje trochu jako katapult, který let vašeho těla usměrní a pak si vás vždy bezpečně zachytí (zdroj: Česká cesta do vesmíru).

Foto: archiv 26. pluku, Zero-G, Novespace